Άρχισαν οι εκπτώσεις στο Φόρο Ακινήτων, μπροστά στον φόβο των αντιδράσεων και των προσφυγών. Το υπουργείο Οικονομικών έσπευσε να διευκρινίσει ότι δεν θα φορολογηθούν οι αγρότες για στάνες και θερμοκήπια, αλλά έντονα προβληματίζει η «οριζόντια» εφαρμογή του φόρου και σε θέσεις πάρκινγκ, διατηρητέα ακίνητα, δασωμένους αγρούς.
«Δεύτερες σκέψεις» γίνονται στο οικονομικό επιτελείο και για τα υπό ένταξη ή δεσμευμένα οικόπεδα και τους οικισμούς προ του 1928.
Μπορεί το «χαράτσι» στα ακίνητα (ΕΕΤΗΔΕ και ΕΕΤΑ) να μην κατέπεσε στα δικαστήρια γιατί κρίθηκαν «έκτακτα» και προσωρινά μέτρα, στην κυβέρνηση φοβούνται πως δεν θα έχει την ίδια τύχη και ο Ενιαίος Φόρος Ακινήτων (ΕΝΦΑ), που έρχεται να μονιμοποιήσει το έκτακτο χαράτσι. Από τα πρώτα 300 σχόλια που αποτυπώθηκαν στην δημόσια διαβούλευση που ολοκληρώνεται σήμερα το μεσημέρι (στη διεύθυνση www.opengov.gr/minfin) είναι σαφές ότι πρέπει να αναμένεται θύελλα νομικών προσφυγών, ενώ αναδεικνύεται πλήρως ο αναποτελεσματικός και αντιαναπτυξιακός χαρακτήρας των διατάξεων.
Η αλλαγή στάσης στο θέμα της φορολόγησης των αγροτικών ιδιοκτησιών, όπως προέκυψε από σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε αργά το βράδυ το υπουργείο Οικονομικών, υπαγορεύτηκε από την έντονη αντίδραση που συγκέντρωσε το μέτρο, που φορολογεί τους κατ’ επάγγελμα αγρότες για το εργαλείο της δουλειάς τους, ωσάν ο ταξιτζής να φορολογείται για το ταξί του, ο μεταφορέας για το φορτηγό του, ο εστιάτορας για τη κουζίνα του, κ.λ.π.
Κραυγαλέες αντιφάσεις
Με βάση τις παρατηρήσεις φορέων και πολιτών, οι οποίες αποτυπώθηκαν στην διαβούλευση, ο νέος φόρος ΕΝΦΑ:
- είναι άδικος, αγνοεί την φοροδοτική ικανότητα του ιδιοκτήτη, τιμωρεί τους πολύτεκνους.
- προέρχεται από μετατροπή έκτακτης εισφοράς σε μόνιμο φόρο που αρχικά το ΣτΕ είχε κρίνει ως αντισυνταγματικό, αλλά έγινε ανεκτός από τους δικαστές με την προϋπόθεση της προσωρινότητός του, λόγω εκτάκτων σοβαρών λόγων δημοσίου συμφέροντος (κίνδυνος πτώχευσης της χώρας).
- είναι πολλαπλάσιος των προηγουμένων φόρων που έχουν εφαρμοστεί, καταργώντας το αφορολόγητο των 200.000 ευρώ.
- επιβάλλεται σε μια οικονομική συγκυρία που τα ακίνητα δεν μπορούν καν να πουληθούν, λόγω της κρίσης.
- επιβάλλεται σε οικόπεδα και πολλά αγροτεμάχια που δεν έχουν κόστος συντήρησης και, άρα, δεν μπορεί να δικαιολογεί τεκμαρτά εισοδήματα.
- παραβλέπει ότι εκατομμύρια στρέμματα έχουν οριστεί δια στόματος («με λόγο») και όχι δια συμβολαίων.
- παραβλέπει ουσιαστικά και την αδυναμία καταβολής φόρου των ευπαθών ομάδων (άνεργοι, ανάπηροι , πολύτεκνοι κτλ) που τυχαίνει να είναι ιδιοκτήτες ακίνητης περιουσίας.
Είναι ενδεικτικό ότι σχολιαστής, καθηγητής συνταγματικού δικαίου, τονίζει ότι αφού «το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. κρίθηκε ως συνταγματικό μόνο υπό την προϋπόθεση της προσωρινότητάς του, εάν το Συμβούλιο της Επικρατείας εμείνει στα ήδη κριθέντα, τότε ο «νέος» Ενιαίος Φόρος Ακινήτων, ο οποίος έχει τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά με το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., με τη διαφορά όμως ότι επιβάλλεται σε όλα τα ακίνητα και όχι μόνο στα δομημένα και κυρίως, ότι είναι πάγιος και όχι έκτακτος, πρέπει να κριθεί αντισυνταγματικός».
Σταχυολογώντας από τα σχόλια που καταδεικνύουν τις ακραίες αντιφάσεις του νομοσχεδίου για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων, ξεχωρίζουν τα εξής:
1. πριν από την κρίση, η σύνδεση ακίνητης περιουσία και ρευστότητας ήταν αυτονόητη, αφού υπήρχε η ευχέρεια της πώλησης ενός περιουσιακού στοιχείου, σήμερα αυτό είναι αδύνατο. Αντί λοιπόν να φορολογηθεί η ακίνητη περιουσία την περίοδο της ανοικοδόμησης που οδήγησε στην υπεραξία της, φορολογείται τώρα που έχει απαξιωθεί και η οποιαδήποτε αξία της έχει θεωρητικό μόνον χαρακτήρα αφού πρακτικά αποτελεί βάρος και εφιάλτη για τους ιδιοκτήτες.
2. η υπερφορολόγηση των οικοπέδων, τα οποία δεν μπορούν πλέον ούτε να πουληθούν, έστω σε εξευτελιστικές τιμές διότι δεν υπάρχει καμία προοπτική αξιοποίησής τους εν μέσω κρίσης, αλλά ούτε και να ενοικιασθούν απαλύνοντας έτσι την επιβάρυνση του ιδιοκτήτη. Τα κτίσματα μπορούν ίσως να πωληθούν έστω σε απαξιωτικές τιμές ή να ενοικιασθούν διότι εξυπηρετούν κοινωνικές ανάγκες. Για τα οικόπεδα όμως, κανείς δεν τολμά καν να ζητήσει δάνειο από τράπεζα, αφού αγνοεί ποιά θα είναι οικονομική του κατάσταση μετά από ελάχιστο χρονικό διάστημα.
3. ο ΕΝΦΑ επιτείνει την ύφεση αφού η προσδοκώμενη είσπραξη των 2,9 δις ευρώ από τον φόρο ακίνητης περιουσίας, θα αφαιρεθεί ουσιαστικά από την αγορά ακυρώνοντας έτσι έναν πολλαπλάσιο κύκλο εργασιών, ο οποίος και τα κρατικά έσοδα θα αύξανε αλλά και θα άμβλυνε άλλα προβλήματα, όπως η ανεργία. Ουσιαστικά ο Ενιαίος Φόρος Ακινήτων θα αφαιρέσει από όσους έχουν ακόμη κάποια αγοραστική δυνατότητα τη δυνατότητα αυτή επαυξάνοντας τα αδιέξοδα της αγοράς και την ανεργία.
4. επιβάλλεται σε αντικειμενικές τιμές υψηλότερες των εμπορικών. Όχι μόνο δεν μειώθηκαν οι τιμές της εφορίας του 2007, αλλά προ μηνών αυξήθηκαν οι τιμές των οικοπέδων σε περιοχές εκτός ΑΠΑΑ, όπως π.χ. στον Χορτιάτη από 150 ευρώ/τ.μ. σε 240 ευρώ/τ.μ..
5. δεν έχει προβλεφθεί έκπτωση για οικόπεδα που είναι δεσμευμένα και επομένως δεν είναι δυνατό να ανοικοδομηθούν ούτε να αξιοποιθούν με οποιονδήποτε τρόπο. Αναφέρεται μάλιστα παράδειγμα δεσμευμένου οικοπέδου, μετά από αίτημα του Δήμου Καλαμαριάς για την ανέγερση Νηπιαγωγείου, από το 1987. Μετά από 26 χρόνια δεν έχει ακόμη κινηθεί η διαδικασία απαλλοτρίωσης, οι ιδιοκτήτες όμως καλούνται να πληρώνουν δυσβάστακτους φόρους κληρονομιάς και ακινήτων, ενώ το οικόπεδο δεν έχει καμία εμπορική αξία και δεν είναι δυνατό να πουληθεί. Η υποχρέωση καταβολής Ενιαίου Φόρου Ακινήτων επί της αντικειμενικής αξίας του θα οδηγήσει μαθηματικά στη δήμευσή του.
6. επιβάλλεται φόρος στο ενοχικό δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης θέσης στάθμευσης. Αντί το κράτος να δίνει κίνητρα για την δημιουργία χώρων σταθμεύσεως στις πυλωτές και στους ακαλύπτους του οικοπέδου, ώστε να μην υφίσταται το μέγιστο πρόβλημα της έλλειψης στάθμευσης, κατακεραυνώνει και αυτό το δικαίωμα με φόρο. Και αυτό παρότι η πιλοτή είναι κοινόχρηστος χώρος με αποφάσεις του Αρείου Πάγου, και η ιδιοκτησία της ανήκει σ’ όλους τους συνιδιοκτήτες. Αντί να στραφεί το κράτος κατά των συνιδιοκτητών για την επιβολή φόρου ιδιοκτησίας, βρίσκει την εύκολη λύση να φορολογεί αυτόν που δεν είναι ιδιοκτήτης, αλλά κάνει χρήση του χώρου αυτού.
7. ο ΕΝΦΑ σχεδόν εξομοιώνεται με δήμευση περιουσίας, προσκρούει στο Σύνταγμα (και σε άρθρα της Διακήρυξης των Δικαιώματων του Ανθρώπου) που προστατεύει την ιδιωτική περιουσία και επιβάλλει φόρους ανάλογους με τη φοροδοτική ικανότητα κάθε πολίτη.
8. επιβάλλεται στα δικαιώματα που υπάρχουν την 1η Ιανουαρίου του έτους φορολογίας, ανεξάρτητα από μεταβολές που τυχόν επέρχονται κατά τη διάρκεια του έτους αυτού και ανεξάρτητα από τη μεταγραφή του τίτλου κτήσης.
9. σε περιοχές υπό ένταξη, μετά την δημοσίευση του ΠΔ και μέχρι την πλήρη εφαρμογή, επιβάλλεται φόρος στο τμήμα του ακινήτου που παραχωρείται ως υποχρεωτική εισφορά σε γη (απομείωση της επιφάνειας άρα και της αξίας) από τον ιδιοκτήτη σε δημόσια χρήση που δεν μπορεί ούτε να το περιφράξει. Μια διαδικασία (εφαρμογή της ένταξης) που δύναται να διαρκέσει πολλά χρόνια.
10. δεν αντιμετωπίζεται η αρνητική διαφορά σήμερα αντικειμενικής-εμπορικής αξίας (ζημία κεφαλαίου)και η απώλεια κεφαλαίου από την αγορά έως σήμερα, λόγω πτώσης των τιμών.
11. δεν διαφοροποιούνται τα ακίνητα που δεν παρέχουν εισόδημα (από ενοίκια κλπ) ή, όταν συμβαίνει (πχ ξενοδοχεία) είναι υπέρ εκείνων που αποκομίζουν εισόδημα.
12. δεν ελαφρύνονται τα διατηρητέα κτίσματα, που δεν επιφέρουν εισόδημα αλλά πολλά έξοδα στους ιδιοκτήτες τους, χάριν της ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς. Για ερειπωμένο διατηρητέο στην Αθήνα ένας ιδιοκτήτης πρέπει να πληρώνει 1800 ευρώ το χρόνο, αν και δεν έχει λεφτά να το επισκευάσει διότι το κόστος επισκευής υπερβαίνει τα έσοδα που μπορεί να έχει από το ακίνητο, ενώ ακριβώς για τον ίδιο λόγο δεν το αγοράζει και κανείς.
13. με την ίδια λογική θα μπορούσε να επιβληθεί και φόρο κατοχής επί των καταθέσεων (όχι μόνο των τόκων) ή επί των μετοχών
14. ο κατέχων οικόπεδο π. χ. 1.000 τ. μ. (1 στρέμμα)εντός σχεδίου με αντικειμενική αξία 500,00-600,00 € το τ.μ. πληρώνει ετήσιο φόρο κατοχής με 4,00 € το τ. μ., ήτοι :4,00 € Χ 1.000 τ.μ. = 4.000,00 € ετησίως, δηλαδή σε 5 έτη 20.000,00 €, για απρόσοδο οικόπεδο, εφόσον δεν έχει άλλες εκπλήξεις – προσαυξήσεις λόγω προσόψεων, κ.λ.π.. Συνειδητοποιείται ότι αυτό είναι παράλογο και ανέφικτο; συνειδητοποιείται ότι πρόκειται περί κατάσχεσης των οικοπέδων;
15. Στα κτίσματα δεν υπάρχει συντελεστής απομείωσης για τα διαμερίσματα ορόφων π.χ. 3ου, 4ου, κ.λ.π. στις πολυκατοικίες που δεν υπάρχει ασανσέρ, οι οποίες είναι πολλές προ του 1970, π. χ. προσφυγικές πολυκατοικίες, κ.λ.π.
16. αγροτεμάχιο μη άρτιο και μη οικοδομήσιμο, έκτασης πχ. 3 στρ. το οποίο δεν μπορεί να το εκμεταλευτεί ο ιδιοκτήτης του, επιβαρύνεται με τριπλάσιο φόρο, μόνο και μόνο επειδή είναι κοντά στην θάλασσα. «Δηλαδή» –αναρωτιέται ο σχολιαστής- «ελαιώνας 3 στρεμμάτων, σε απόσταση 50 μ. από την θάλασσα παράγει καλλίτερο λάδι, λόγω της θαλάσσιας αύρας, από ελαιώνα 3 στρ. ο οποίος βρίσκεται σε απόσταση 150 μ. από την θάλασσα»;
17. για ένα σπίτι που κατέχει η μητέρα ενός σχολιαστή, ο φόρος είναι 1442,28 ευρώ. Το εισόδημά της από την σύνταξη του συζύγου της είναι μόλις 9600 ευρώ. Πώς θα πληρώσει τον φόρο;
Κωστής Πλάντζος«Δεύτερες σκέψεις» γίνονται στο οικονομικό επιτελείο και για τα υπό ένταξη ή δεσμευμένα οικόπεδα και τους οικισμούς προ του 1928.
Μπορεί το «χαράτσι» στα ακίνητα (ΕΕΤΗΔΕ και ΕΕΤΑ) να μην κατέπεσε στα δικαστήρια γιατί κρίθηκαν «έκτακτα» και προσωρινά μέτρα, στην κυβέρνηση φοβούνται πως δεν θα έχει την ίδια τύχη και ο Ενιαίος Φόρος Ακινήτων (ΕΝΦΑ), που έρχεται να μονιμοποιήσει το έκτακτο χαράτσι. Από τα πρώτα 300 σχόλια που αποτυπώθηκαν στην δημόσια διαβούλευση που ολοκληρώνεται σήμερα το μεσημέρι (στη διεύθυνση www.opengov.gr/minfin) είναι σαφές ότι πρέπει να αναμένεται θύελλα νομικών προσφυγών, ενώ αναδεικνύεται πλήρως ο αναποτελεσματικός και αντιαναπτυξιακός χαρακτήρας των διατάξεων.
Η αλλαγή στάσης στο θέμα της φορολόγησης των αγροτικών ιδιοκτησιών, όπως προέκυψε από σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε αργά το βράδυ το υπουργείο Οικονομικών, υπαγορεύτηκε από την έντονη αντίδραση που συγκέντρωσε το μέτρο, που φορολογεί τους κατ’ επάγγελμα αγρότες για το εργαλείο της δουλειάς τους, ωσάν ο ταξιτζής να φορολογείται για το ταξί του, ο μεταφορέας για το φορτηγό του, ο εστιάτορας για τη κουζίνα του, κ.λ.π.
Κραυγαλέες αντιφάσεις
Με βάση τις παρατηρήσεις φορέων και πολιτών, οι οποίες αποτυπώθηκαν στην διαβούλευση, ο νέος φόρος ΕΝΦΑ:
- είναι άδικος, αγνοεί την φοροδοτική ικανότητα του ιδιοκτήτη, τιμωρεί τους πολύτεκνους.
- προέρχεται από μετατροπή έκτακτης εισφοράς σε μόνιμο φόρο που αρχικά το ΣτΕ είχε κρίνει ως αντισυνταγματικό, αλλά έγινε ανεκτός από τους δικαστές με την προϋπόθεση της προσωρινότητός του, λόγω εκτάκτων σοβαρών λόγων δημοσίου συμφέροντος (κίνδυνος πτώχευσης της χώρας).
- είναι πολλαπλάσιος των προηγουμένων φόρων που έχουν εφαρμοστεί, καταργώντας το αφορολόγητο των 200.000 ευρώ.
- επιβάλλεται σε μια οικονομική συγκυρία που τα ακίνητα δεν μπορούν καν να πουληθούν, λόγω της κρίσης.
- επιβάλλεται σε οικόπεδα και πολλά αγροτεμάχια που δεν έχουν κόστος συντήρησης και, άρα, δεν μπορεί να δικαιολογεί τεκμαρτά εισοδήματα.
- παραβλέπει ότι εκατομμύρια στρέμματα έχουν οριστεί δια στόματος («με λόγο») και όχι δια συμβολαίων.
- παραβλέπει ουσιαστικά και την αδυναμία καταβολής φόρου των ευπαθών ομάδων (άνεργοι, ανάπηροι , πολύτεκνοι κτλ) που τυχαίνει να είναι ιδιοκτήτες ακίνητης περιουσίας.
Είναι ενδεικτικό ότι σχολιαστής, καθηγητής συνταγματικού δικαίου, τονίζει ότι αφού «το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. κρίθηκε ως συνταγματικό μόνο υπό την προϋπόθεση της προσωρινότητάς του, εάν το Συμβούλιο της Επικρατείας εμείνει στα ήδη κριθέντα, τότε ο «νέος» Ενιαίος Φόρος Ακινήτων, ο οποίος έχει τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά με το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., με τη διαφορά όμως ότι επιβάλλεται σε όλα τα ακίνητα και όχι μόνο στα δομημένα και κυρίως, ότι είναι πάγιος και όχι έκτακτος, πρέπει να κριθεί αντισυνταγματικός».
Σταχυολογώντας από τα σχόλια που καταδεικνύουν τις ακραίες αντιφάσεις του νομοσχεδίου για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων, ξεχωρίζουν τα εξής:
1. πριν από την κρίση, η σύνδεση ακίνητης περιουσία και ρευστότητας ήταν αυτονόητη, αφού υπήρχε η ευχέρεια της πώλησης ενός περιουσιακού στοιχείου, σήμερα αυτό είναι αδύνατο. Αντί λοιπόν να φορολογηθεί η ακίνητη περιουσία την περίοδο της ανοικοδόμησης που οδήγησε στην υπεραξία της, φορολογείται τώρα που έχει απαξιωθεί και η οποιαδήποτε αξία της έχει θεωρητικό μόνον χαρακτήρα αφού πρακτικά αποτελεί βάρος και εφιάλτη για τους ιδιοκτήτες.
2. η υπερφορολόγηση των οικοπέδων, τα οποία δεν μπορούν πλέον ούτε να πουληθούν, έστω σε εξευτελιστικές τιμές διότι δεν υπάρχει καμία προοπτική αξιοποίησής τους εν μέσω κρίσης, αλλά ούτε και να ενοικιασθούν απαλύνοντας έτσι την επιβάρυνση του ιδιοκτήτη. Τα κτίσματα μπορούν ίσως να πωληθούν έστω σε απαξιωτικές τιμές ή να ενοικιασθούν διότι εξυπηρετούν κοινωνικές ανάγκες. Για τα οικόπεδα όμως, κανείς δεν τολμά καν να ζητήσει δάνειο από τράπεζα, αφού αγνοεί ποιά θα είναι οικονομική του κατάσταση μετά από ελάχιστο χρονικό διάστημα.
3. ο ΕΝΦΑ επιτείνει την ύφεση αφού η προσδοκώμενη είσπραξη των 2,9 δις ευρώ από τον φόρο ακίνητης περιουσίας, θα αφαιρεθεί ουσιαστικά από την αγορά ακυρώνοντας έτσι έναν πολλαπλάσιο κύκλο εργασιών, ο οποίος και τα κρατικά έσοδα θα αύξανε αλλά και θα άμβλυνε άλλα προβλήματα, όπως η ανεργία. Ουσιαστικά ο Ενιαίος Φόρος Ακινήτων θα αφαιρέσει από όσους έχουν ακόμη κάποια αγοραστική δυνατότητα τη δυνατότητα αυτή επαυξάνοντας τα αδιέξοδα της αγοράς και την ανεργία.
4. επιβάλλεται σε αντικειμενικές τιμές υψηλότερες των εμπορικών. Όχι μόνο δεν μειώθηκαν οι τιμές της εφορίας του 2007, αλλά προ μηνών αυξήθηκαν οι τιμές των οικοπέδων σε περιοχές εκτός ΑΠΑΑ, όπως π.χ. στον Χορτιάτη από 150 ευρώ/τ.μ. σε 240 ευρώ/τ.μ..
5. δεν έχει προβλεφθεί έκπτωση για οικόπεδα που είναι δεσμευμένα και επομένως δεν είναι δυνατό να ανοικοδομηθούν ούτε να αξιοποιθούν με οποιονδήποτε τρόπο. Αναφέρεται μάλιστα παράδειγμα δεσμευμένου οικοπέδου, μετά από αίτημα του Δήμου Καλαμαριάς για την ανέγερση Νηπιαγωγείου, από το 1987. Μετά από 26 χρόνια δεν έχει ακόμη κινηθεί η διαδικασία απαλλοτρίωσης, οι ιδιοκτήτες όμως καλούνται να πληρώνουν δυσβάστακτους φόρους κληρονομιάς και ακινήτων, ενώ το οικόπεδο δεν έχει καμία εμπορική αξία και δεν είναι δυνατό να πουληθεί. Η υποχρέωση καταβολής Ενιαίου Φόρου Ακινήτων επί της αντικειμενικής αξίας του θα οδηγήσει μαθηματικά στη δήμευσή του.
6. επιβάλλεται φόρος στο ενοχικό δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης θέσης στάθμευσης. Αντί το κράτος να δίνει κίνητρα για την δημιουργία χώρων σταθμεύσεως στις πυλωτές και στους ακαλύπτους του οικοπέδου, ώστε να μην υφίσταται το μέγιστο πρόβλημα της έλλειψης στάθμευσης, κατακεραυνώνει και αυτό το δικαίωμα με φόρο. Και αυτό παρότι η πιλοτή είναι κοινόχρηστος χώρος με αποφάσεις του Αρείου Πάγου, και η ιδιοκτησία της ανήκει σ’ όλους τους συνιδιοκτήτες. Αντί να στραφεί το κράτος κατά των συνιδιοκτητών για την επιβολή φόρου ιδιοκτησίας, βρίσκει την εύκολη λύση να φορολογεί αυτόν που δεν είναι ιδιοκτήτης, αλλά κάνει χρήση του χώρου αυτού.
7. ο ΕΝΦΑ σχεδόν εξομοιώνεται με δήμευση περιουσίας, προσκρούει στο Σύνταγμα (και σε άρθρα της Διακήρυξης των Δικαιώματων του Ανθρώπου) που προστατεύει την ιδιωτική περιουσία και επιβάλλει φόρους ανάλογους με τη φοροδοτική ικανότητα κάθε πολίτη.
8. επιβάλλεται στα δικαιώματα που υπάρχουν την 1η Ιανουαρίου του έτους φορολογίας, ανεξάρτητα από μεταβολές που τυχόν επέρχονται κατά τη διάρκεια του έτους αυτού και ανεξάρτητα από τη μεταγραφή του τίτλου κτήσης.
9. σε περιοχές υπό ένταξη, μετά την δημοσίευση του ΠΔ και μέχρι την πλήρη εφαρμογή, επιβάλλεται φόρος στο τμήμα του ακινήτου που παραχωρείται ως υποχρεωτική εισφορά σε γη (απομείωση της επιφάνειας άρα και της αξίας) από τον ιδιοκτήτη σε δημόσια χρήση που δεν μπορεί ούτε να το περιφράξει. Μια διαδικασία (εφαρμογή της ένταξης) που δύναται να διαρκέσει πολλά χρόνια.
10. δεν αντιμετωπίζεται η αρνητική διαφορά σήμερα αντικειμενικής-εμπορικής αξίας (ζημία κεφαλαίου)και η απώλεια κεφαλαίου από την αγορά έως σήμερα, λόγω πτώσης των τιμών.
11. δεν διαφοροποιούνται τα ακίνητα που δεν παρέχουν εισόδημα (από ενοίκια κλπ) ή, όταν συμβαίνει (πχ ξενοδοχεία) είναι υπέρ εκείνων που αποκομίζουν εισόδημα.
12. δεν ελαφρύνονται τα διατηρητέα κτίσματα, που δεν επιφέρουν εισόδημα αλλά πολλά έξοδα στους ιδιοκτήτες τους, χάριν της ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς. Για ερειπωμένο διατηρητέο στην Αθήνα ένας ιδιοκτήτης πρέπει να πληρώνει 1800 ευρώ το χρόνο, αν και δεν έχει λεφτά να το επισκευάσει διότι το κόστος επισκευής υπερβαίνει τα έσοδα που μπορεί να έχει από το ακίνητο, ενώ ακριβώς για τον ίδιο λόγο δεν το αγοράζει και κανείς.
13. με την ίδια λογική θα μπορούσε να επιβληθεί και φόρο κατοχής επί των καταθέσεων (όχι μόνο των τόκων) ή επί των μετοχών
14. ο κατέχων οικόπεδο π. χ. 1.000 τ. μ. (1 στρέμμα)εντός σχεδίου με αντικειμενική αξία 500,00-600,00 € το τ.μ. πληρώνει ετήσιο φόρο κατοχής με 4,00 € το τ. μ., ήτοι :4,00 € Χ 1.000 τ.μ. = 4.000,00 € ετησίως, δηλαδή σε 5 έτη 20.000,00 €, για απρόσοδο οικόπεδο, εφόσον δεν έχει άλλες εκπλήξεις – προσαυξήσεις λόγω προσόψεων, κ.λ.π.. Συνειδητοποιείται ότι αυτό είναι παράλογο και ανέφικτο; συνειδητοποιείται ότι πρόκειται περί κατάσχεσης των οικοπέδων;
15. Στα κτίσματα δεν υπάρχει συντελεστής απομείωσης για τα διαμερίσματα ορόφων π.χ. 3ου, 4ου, κ.λ.π. στις πολυκατοικίες που δεν υπάρχει ασανσέρ, οι οποίες είναι πολλές προ του 1970, π. χ. προσφυγικές πολυκατοικίες, κ.λ.π.
16. αγροτεμάχιο μη άρτιο και μη οικοδομήσιμο, έκτασης πχ. 3 στρ. το οποίο δεν μπορεί να το εκμεταλευτεί ο ιδιοκτήτης του, επιβαρύνεται με τριπλάσιο φόρο, μόνο και μόνο επειδή είναι κοντά στην θάλασσα. «Δηλαδή» –αναρωτιέται ο σχολιαστής- «ελαιώνας 3 στρεμμάτων, σε απόσταση 50 μ. από την θάλασσα παράγει καλλίτερο λάδι, λόγω της θαλάσσιας αύρας, από ελαιώνα 3 στρ. ο οποίος βρίσκεται σε απόσταση 150 μ. από την θάλασσα»;
17. για ένα σπίτι που κατέχει η μητέρα ενός σχολιαστή, ο φόρος είναι 1442,28 ευρώ. Το εισόδημά της από την σύνταξη του συζύγου της είναι μόλις 9600 ευρώ. Πώς θα πληρώσει τον φόρο;
newmoney.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου